اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست؟ مفاهیم و کاربرد ها

اینترنت اشیا راه ارتباطی برای انتقال اطلاعات با حداقل نیاز به تعامل انسان با انسان، یا انسان با رایانه است. این راه ارتباطی از سیستم های به هم پیوسته مانند تجهیزات رایانه ای، پلتفرم های دیجیتال، سیستم های مکانیکی، اشیا، افراد و حتی حیوانات استفاده میکند و با شناسه های منحصر به فرد هویت پیدا میکند.

نمونه های ساده استفاده ی اینترنت اشیا را میتوان  از انسانی با دستگاه پایش قلب تا خودرو های مدرن با حسگر های پیچیده نام برد. تقریبا هر چیزی که به شبکه اینترنت متصل شود، بخشی از اینترنت اشیا است.

در نهایت اینترنت اشیا با هدف ترجمه اطلاعات به زبان دیجیتال، کامپیوتر ها را در تماس مستقیم با درک محیط انسانی قرار می دهد و می تواند اولین قدم ها برای تلفیق جهان کامپیوتر ها با جهان فیزیکی باشد.

اینترت اشیا پلی به سمت آینده

اینترنت اشیا راه تلفیق جهان کامپیوتر ها با جهان فیزیکی 

 

ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است، از جمله سنسورها، محرک‌ها، تلفن‌های همراه و غیره – که از طریق طرح‌های آدرس‌دهی منحصربه‌فرد قادر هستند با برقراری ارتباط با یکدیگر و همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک هماهنگ شوند.

استفاده از اینترنت اشیا در کنار مزایای بسیار معایبی هم دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم. در این مقاله سعی شده است در راستای تاریخ اینترنت اشیا و  تکامل آن در گذر زمان ، نحوه کار این تکنولوژی جذاب، مزایا و معایب آن ، پرداخته شود و با پیش بینی آینده این پارادایم نسبتا جدید،به درک  افقی نو و امید به پیشرفت این تکنولوژی پرداخته شود.

تاریخچه اینترنت اشیا

اگر در مورد تاریخچه اینترنت اشیا مطالعه کردید و نام دستگاه وندینگ کوکاکولا را شنیدید تعجب نکنید! این  تکنولوژی  اولین بار در دهه 80 میلادی برای بررسی وضعیت موجودی یخچال کوکاکولا دانشگاه استنفورد مورد استفاده قرار گرفت.

نام اینترنت اشیا اولین بار در دانشگاه MIT توسط کوین اشتون بر سر زبان ها افتاد . اشتون در گفتگویی با ZDNet، اینترنت اشیا را این‌گونه معرفی کرده بود:

“اینترنت اشیا  یعنی به‌هم‌پیوستگی فرهنگ بشر، یعنی اشیا، با به‌هم‌پیوستگی سیستم اطلاعات دیجیتال ، یعنی همان اینترنت، بهم پیوند میخورند.”

با گذر زمان، استارت آپ ها شروع به تولیدات هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا کردند و در ادامه، در سال ۲۰۱۴، گوگل این استارتاپ را به قیمت ۳٫۲ میلیارد دلار خرید و شاید بتوان گفت این همان لحظه‌ای بود که اینترنت اشیا توجه عموم مردم را به خود جلب کرد.

با ظهور دستیارهای صوتی هوشمند الکسا و گوگل هوم، حضور دستگاه‌های اینترنت اشیا در خانه‌های مردم هر روز پررنگ‌تر و عادی‌تر شد.

 در ادامه جدول رویداد های مبتنی بر اینترنت اشیا در گذر زمان نوشته شده است:

سال به میلادی رویداد
1980 دیوید نیکولز اولین دستگاه اینترنت اشیا را می‌سازد: دستگاه وندینگ کوکاکولا.
1999 کوین اشتون اصطلاح «اینترنت اشیا» را برای توصیف چشم و گوش کامپیوتر ابداع می‌کند.
2000 ال‌جی اولین یخچال متصل خود را با قیمت ۲۰ هزار دلار معرفی می‌کند.
2008 اولین کنفرانس اینترنت اشیا در جهان در زوریخ سوئیس برگزار می‌شود.
2010 تونی فادل شرکت سازنده‌ ترموستات هوشمند به نام Nest را تأسیس می‌کند.
2013 دیکشنری آکسفورد اصطلاح «اینترنت اشیا» را اضافه می‌کند
2014 آمازون اسپیکر اکو را به همراه دستیار صوتی الکسا معرفی می‌کند؛ تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیا هم از تعداد جمعیت جهان بیشتر می‌شود.
2016 باتنت Mirai بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه اینترنت اشیا را به بدافزار آلوده می‌کند.
2020 تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت از ۲۰ میلیارد دستگاه فراتر می‌رود.
2021 تعداد دستگاه‌های متصل به ۴۶ میلیارد خواهد رسید.
2022 گوگل هوم با ۴۸ درصد بیشترین سهم بازار دستگاه‌های اینترنت اشیا را خواهد داشت.
2023 کاربران اینترنت اشیا به لطف توسعه تکنولوژی 5G به ۱٫۳ میلیارد خواهند رسید.

تاریخچه اینترنت اشیا

 

کاربرد اینترنت اشیا

اصلی ترین ویژگی اینترنت اشیا کارایی بالای آن در جنبه‌های مختلف زندگی روزمره است. اینترنت اشیا را میتوان برای سبک زندگی آسان، سرگرمی، یادگیری، بهینه سازی انرژی و هزینه ها مورد استفاده قرار داد.

 اینترنت اشیا بیشتر برای هوشمند سازی دو حوزه کلیدی محصولات و کسب و کار ها مورد استفاده قرار میگیرد. در حوزه محصولات هوشمند، بهره‌برداری شرکت‌ها از ویژگی‌های مدرن IoT در محصولات هوشمند و ایجاد تجربه‌های جدید برای کاربران است. هوشمند سازی کسب و کار ها در بهره‌برداری شرکت‌ها از اینترنت اشیا جهت افزایش بهره‌وری اطلاعاتی و عملیاتی است.

با متصل شدن اینترنت اشیا به صنایع مختلف امکان ارائه عملکرد ها و سرویس های مبتنی بر اینترنت فراهم میشود. در ادامه برای مثال کاربرد اینترنت اشیا در هوشمند سازی خانه را بررسی میکنیم.

هوشمند سازی خانه ها برای رفع نیاز های روزانه  از اولین اقدامات اینترنت اشیا بوده است. تصور کنید در زمان ورود تان به خانه نورپردازی با توجه به نیاز شما  تنظیم شده باشد، همچنین با بررسی الگوهای مصرف روزانه و تعیین اولویت‌ها خانواده در مواقعی که لازم است به‌ صورت خودکار غذاهای مورد نیاز سفارش داده شود.

در جدول زیر برخی از کاربردهای اینترنت اشیا در خانه‌ها  مورد مطالعه قرار گرفته است.

حوزه مثال
مدیریت انرژی ترموستات‌، حس‌گرها، 
امنیت و ایمنی دوربین‌ و حس‌گرها
بررسی اطلاعات بررسی الگوهای مصرف روزانه و تعیین اولویت‌ها
انجام امور خانه لوازم برقی هوشمند

کاربرد اینترنت اشیا

چشم انداز اینترنت اشیا

سرعت رشد تکنولوژی به قدری بالاست که هر روزه دستگاه های جدیدی با عملکرد داخلی و پروتکل های پیشرفته برای اینترنت اشیا تولید و توسعه پیدا میکند وارتباطات از جمله  فرد به فرد، فرد به دستگاه و دستگاه به دستگاه به‌طور فزاینده‌ای به اتصالات اینترنتی ختم می‌شود .

 از طرفی میتوان گفت کاربرد اینترنت اشیا در تمام صنایع بی‌انتها است. در نهایت اینترنت اشیا چشم انداز وسیعی برای سود، راحتی و استفاده بهینه از منابع و همچنین حفظ انرژی در آینده نه چندان دور خواهد داشت.

 

چشم انداز اینترنت اشیای

مزایا و معایب کلیدی استفاده از اینترنت اشیا

استفاده از تمام تکنولوژی ها در سطوح فرهنگی مختلف جهان، برای اولین بار با واکنش های متفاوتی روبرو شده است. در نتیجه از زاویه دید های متفاوت مزایا و معایب متفاوتی نیز برای استفاده از اینترنت اشیا بررسی و انتشار داده شده است.

تعدادی از این مزایا و معایب در ادامه بررسی میشوند.

مزایای استفاده از اینترنت اشیا:

  • نظارت بر برایند کلی فرایند ها:

نظارت دقیق و درست همیشه از موارد قابل اهمیت در تمام فرایندها بوده است که با توجه به احتمال خطای انسانی بالا یکی از پرچالش ترین موضوعات در فرایند ها میباشد.

  • صرفه جویی در وقت و هزینه:

استفاده از تکنولوژی به جای نیروی کار انسانی و خودکار سازی فرایند ها باعث صرفه جویی قابل توجه میشود.

  • افزایش بهره وری:

در نهایت با استفاده از نتایج حاصل از نظارت بر فرایند ها میتوان برای افزایش بهره وری تلاش کرد و پتانسیل های بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد.

معایب استفاده از اینترنت اشیا:

  • حملات سایبری:

لارا دناردیس در کتاب «اینترنت در همه چیز» این تهدید امنیت سایبری را بزرگ‌ترین مسئله حقوق بشر زمان ما نامیده است.

  • وابستگی شدید همه چیز به اتصال اینترنت:

در صورت عدم اتصال به اینترنت و یا ورشکستگی شرکت سازنده نرم افزار، گجت هوشمند متصل به اینترنت اشیا به قطعه ای به ارزش تبدیل میشود.

  • حفظ حریم شخصی:

بررسی و بهینه سازی  با استفاده از اینترنت اشیا نیازمند رصد کامل اطلاعات است که به نوعی حفظ حریم شخصی را زیر سوال میبرد. از طرفی شرکت های تولید کننده  سخت افزار و نرم افزار نیز با دریافت و فروش داده های جمع آوری شده به نوعی کاربران را در معرض خطر قرار میدهند.

سوالات متداول

از کاربرد های مهم اینترنت اشیا میتوان در صنایع حمل و نقل، محصولات، سلامتی، کلان داده ها و... اشاره کرد. با متصل شدن اینترنت اشیا به صنایع مختلف امکان ارائه عملکرد ها  و سرویس های مبتنی بر اینترنت فراهم میشود. امروزه، سازمان‌ها در صنایع و کسب‌وکارهای گوناگون، به‌‌شکلی فزاینده‌ از قابلیت‌های اینترنت اشیاء بهره می‌گیرند تا کارآمدتر و اثربخش‌تر عمل کنند؛

حملات سایبری، وابستگی همه چیز به اینترنت و عدم حفظ حریم شخصی از معایب شایان اینترنت اشیا است. تصور کنید تمام اطلاعات شخصی شما از زمان خواب و بیداری تا میزان مصرف آب و حتی لیست تمام مخاطبان شبکه های اجتماعی شما قابل ردیابی است!