دانش فین تک

دانش مربوط به فین‌تک چیست؟

در طول قرن بیست و یکم ، دیدگاه ما از فرایندهای مالی، زندگی اقتصادی و معاملات روزمره  تغییر کرده‌است .فین تک حوزه تکنولوژی های مالی است که استفاده از خدمات مالی را به کمک تکنولوژی بهبود می بخشد و تسهیل می‌کند.

فین تک تقریبا در تمامی ابعاد زندگی روزمره مورد استفاده قرار میگیرد. تفاوتی ندارد که بزرگسال باشید یا جوان؛ شما میتوانید برنامه زندگی تان را با توسعه فناوری متحول کنید. 

در سال 2016 لغت فین تک در فرهنگ نامه آکسفورد گنجانده شد و این مفهوم خلاقانه وارد صنعت مالی شد.

فین تک با افزایش شفاف سازی، کاهش هزینه تراکنش ها ، کاهش واسطه ها و دسترسی آسان به اطلاعات مالی ، فرصت های جدیدی را برای توانمندسازی مخاطبان  به ارمغان می آورد .

اکنون شرکت های فین تک، دامنه فعالیت خود را از طریق اینترنت، تلفن همراه و بانکداری آنلاین سنتی  اداره می کنند ، تا خدمات مالی نوآورانه و متفاوت خود را در زمینه های مورد نیاز مالی مخاطبان ارائه دهند.

شاخص های اصلی علم فین تک

از نظر مصرف‌کنندگان، سه مولفه اصلی وجود دارد که منجر به ظهور فین‌تک‌ها می‌شود.

 اولین فاکتور، ترکیب تکنولوژی‌های جدید ارتباطی با تلفن‌های هوشمند است، که به مشتری اجازه می‌دهند اطلاعاتی را که قبلا نمی‌توانست از موسسات مالی سنتی، به‌سادگی به دست آورد، در کسری از ثانیه و بدون اتلاف وقت در صف های طولانی بانک ها، کسب کند. 

مولفه دوم،وابستگی شدید گروهی از مشتریان کلیدی، به تکنولوژی است. نسلی که از اوایل دهه 1980 تا سال 2000 میلادی به دنیا آمده‌اند و به‌شدت به تکنولوژی و اینترنت وابسته هستند. این مشتریان ترجیح می‌دهند تراکنش‌های مالی خود را به‌ واسطه تلفن‌های همراه خود انجام دهند. فیتک در واقع برای این گروه از مشتریان راه نجاتی برای تعاملات کسل کننده است. 

مولفه سوم، نیاز به فین‌تک‌هاست. بعد از بحران مالی سال 2008 که هم اعتبار و هم سود دهی موسسات مالی سنتی کاهش یافت، تقاضا برای خدمات مالیِ که جایگزینِ خدمات بانک‌های سنتی شوند، بسیار بالا رفت. 

میزان نیاز به تکنولوژی و متد های مدیریت جدید در حوزه های مالی سبب شد تا حوزه فین تک به صورت جدی مورد مطالعه و در مراکز علمی مورد بررسی قرار گیرد. دانش به کار رفته در فین تک آمیزه ای از علوم  تکنولوژی بروز، متد های  فناورانه مدیریتی و دانش مالی است که با نوآوری ترکیب شده است.

شاخص های اصلی علم فین تک

علوم مالی در فین تک

علوم مالی شاخه ای از فعالیت های تجاری است که با هدف انجام معاملات در حوزه فین تک وارد شده است.  حوزه های دانش مالی به چهار بخش: امور مالی شخصی، امور مالی شرکتی، امور مالی بنگاه های دولتی و مدیریت ریسک مالی تقسیم میشود که اکثرا در محصولات فین تک، حداقل یکی از این شاخه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

مثال استفاده از علوم مالی در فین تک را میتوان در اعتبار سنجی مشتریان دید. نمونه استارتاپ موفق ایرانی در این حوزه را میتوان “ایران رنتر” معرفی کرد. اعتبار سنجی مشتریان در واقع روندی قدیمی است که در گذشته با نام “پول دستی” شناخته میشد. 

به این صورت که در صورت نیاز فرد به پرداخته هزینه ای بیشتر از دارایی نقد خود، هزینه را به صورت قرض و بدون در اختیار گذاشتن وثیقه و یا پرداخت سود دریافت، و بعد از مدت کوتاهی برمیگرداند. 

در این روش با استفاده از یک پلتفرم واسط (مانند ایران رنتر)، ریسک پرداخت و دریافت وجه  به شدت کاهش میابد وباعث پایه گذاری تحول در صنعت تسهیلات و در نتیجه بهبود فرایند دریافت اعتبار و پیشرفت حوزه های خدمات آنلاین میشوند.

علوم مالی در فین تک

علوم مدیریتی فین تک

 علوم مدیریتی در اصل کاربرد اصول ومفاهیم پایه جهت تصمیم گیری برای حل مسئله است. هدف علوم مدیریت در فین تک به حداکثر رساندن ارزش شرکت است. از نمونه کارایی های علوم مالی در فین تک، میتوان به مدیریت دسترسی ها، استراتژی شخصی سازی خدمات، مدیریت اطلاعات و مدیریت مشتری اشاره کرد.

توسعه تکنولوژی و تغییرات اجتماعی بر تغییر رفتار مشتریان تاثیر  بسزایی دارد و نیازمند تغییراتی در مدیریت ارتباط با مشتریان، مدیریت شخصی سازی خدمات و مدیریت استراتژیک میشود. افزایش توان مدیریتی منابع مالی و بسیاری موارد دیگر نیز، از جمله موارد موثر در روند توسعه اقتصادی می باشند که سبب بروز رسانی مدیریت اطلاعات و مدیریت دسترسی ها میشود.

علوم مدیریتی فین تک

تکنولوژی های فین تک

کاربرد تکنولوژی های مورد استفاده در حوزه فین تک گسترده است و روز به روز در حال بروز رسانی است. تکنولوژی ها در حوزه فین تک مفاهیم جدیدی را در مورد حوزه مالی ارائه نمی دهند! بلکه،  به مخاطبان اجازه می دهند تجربه ای متفاوت و و در کمترین زمان ممکن  از فعالیت های خود داشته باشند.

 از جمله علوم مورد استفاده در حوزه فین تک میتوان به جمع سپاری ، تکنولوژی رمزنگاری، تکنولوژی پرداخت به صورت آنلاین، علوم داده کاوی و …اشاره کرد. 

تکنولوژی های فین تک

نوآوری در فین تک 

اگرچه نوآوری در ارائه خدمات مالی، مسئله جدیدی نیست‌‌، اما تعداد کمی ‌از نوآوری‌ها در زمینه خدمات مالی، تاثیر مستقیمی بر روی زندگی کاربران داشته‌اند. مسئله مهم این روز ها رابطه بین نوآوری مالی و تاثیر آن بر زندگی مالی مردم است.

آمارهای جهانی حاکی از آن است که سرمایه گذاری در فین تک در سال 2018 به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافت و کل سرمایه گذاری های جهانی در این بخش بیش از دو برابر نسبت به سال 2017 میباشد. 

شرکت کنندگان در بازار سرمایه، به ویژه شرکتهای کوچک و متوسط ، در نوآوریهای مالی می توانند گزینه های بیشتری را ارائه دهند، بنابراین خدمات راحتتر و شخصیتی ارائه میکنند. 

نوآوری در فین تک

نیازمندی های یادگیری علوم مورد استفاده در فین تک

توسعه تکنولوژی یک فرایند مداوم است که تقریبا ً همه چیز را در زندگی لمس می‌کند . توسعه سیستم آموزشی نیز باید متناسب با توسعه تکنولوژی مرتبط باشد .در این راستا، رشد تکنولوژی سریع‌تر از چیزی است که اکثر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی انجام می‌دهند . 

در گزارشی از صندوق بین المللی پول به اندازه گیری تاثیر فناوری در خدمات مالی اشاره کرده است. در این گزارش آمده‌است که باید استاندارد هایی رایج و همچنین اصول حقوقی بین مرز های اقتصاد، تکنولوژی و سیاست ایجاد شود. در این راستا فردی به نام “LiudmilaZavolokina” و همکارانش، پیشنهاد دادند که جمع‌آوری دانش لازم است و نباید تنها به جنبه‌های تکنولوژیکی در حوزه فین تک محدود شود .

عموما دانشجویان در حوزه فین تک پس از اتمام دروس انتظار دارند مفاهیم پایه علوم مالی، رمز ارزهای دیجیتال ، ماشین لرنینگ و تحلیل های فنی را یاد بگیرند. البته این امر به روش تدریس در دوره های یادگیری بستگی دارد.

 دانش کافی از فین تک به عنوان کاتالیزوری برای تامین بودجه دانشجویان برای مشارکت با شرکت‌های نوپا وجود دارد که به دلیل رشد زیاد سرمایه‌گذاری سراسر جهان ، تقاضا برای کارمندان واجد شرایط و ماهر وجود دارد ؛ پس نقش دانشگاهیان به طور واضح افزایش میابد. 

 

سخن آخر

با پیشرفت علوم در حوزه فین تک ، موسسات آموزشی تلاش بیشتری برای تولید محتوای آموزشی انجام میدهند.

بهبود برنامه‌ درسی متناسب با الزامات مورد نیاز ، اهمیت دارد . با این وجود ، پیشنهاد میشود متخصصان مالی علاقه‌مند، تلاش کنند تا دانش آموزان مستعد آموزش لازم را در اختیار داشته باشند .

جدا از این که شرکت های فین تک امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می دهند، مواردی وجود دارند که مردم از سروکار داشتن با بانک ‌ها ابراز بیزاری می‌کنند! خوشبختانه، کارآفرینان تغییرات مورد نیاز را ایجاد کرده اند اما صنعت بانکداری همانند گذشته با اختلال هایی مواجه است.

خیلی زود است که بگوییم تاثیر این اختلالات چه خواهد بود، اما واضح است که این صنعت سریع‌تر از همیشه در حال تغییر است و سیستم بانکداری موروثی را در دست دارد.

سوالات متداول

مدیریت دسترسی ها، استراتژی شخصی سازی خدمات، مدیریت اطلاعات و مدیریت مشتری و بسیاری دیگر از علوم مدیریتی هستند که در این مقاله به اختصار توضیح داده شده اند.

در دهه ۸۰ شاهد شکل‌گیری هسته اولیه کسب‌ و کارهای آنلاین در ایران بودیم. در دهه ۹۰ با افزایش ضریب نفوذ اینترنت، تلفن‌های هوشمند، کارت‌های بانکی و همچنین ورود سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شتابدهنده‌ها مسیر توسعه تجارت الکترونیکی ایران هموار شد و کسب و کارهای آنلاین بسیاری شکل گرفتند که باعث شکل گرفتن یک اکوسیستم جدید در اقتصاد ایران شد.